Smaller Default Larger

Verduurzaam ons ‘huizenpark’

De fiscale stimulering van ons wagenpark is een groot succes geworden. Leaserijders kiezen massaal voor een schone auto met een lage bijtelling. In amper 4 jaar tijd is de gemiddelde CO2-uitstoot van leaseauto’s met bijna een kwart afgenomen (van 136 g/km naar 104 g/km). Dit blijkt uit een rapportage Autoleasemarkt in cijfers van de Vereniging van Autoleasebedrijven. Bijna de helft van alle nieuwe leaseauto’s (éénderde van de markt) valt in de categorie 0-14% bijtelling; meer dan 80% rijdt nu in een auto met A-label.

Nu al rijden er 40.000 elektrisch aangedreven auto’s rond in Nederland; de doelstelling voor 2015 van 20.000 auto’s is intussen al ruimschoots gehaald. In 2020 moeten er 200.000 elektrische auto’s rondrijden in Nederland en in 2025 een miljoen. Sinds de komst van Tesla weten ook de laatste criticasters niet meer wat ze tegen elektrisch rijden moeten inbrengen. Tesla is niet alleen een game-changer door het fantastische design en het ongekend grote bereik van bijna 500 km, maar ook door het besluit van topman Elon Musk dit jaar om patenten beschikbaar te stellen zodat ook de rest van de autoindustrie mee kan.

Vijf miljard voor een schoner wagenpark

Samen met de subsidie voor sloop van oude auto’s in onder meer Rotterdam, Utrecht en Den Haag en niet te vergeten de aantrekkelijke inruilpremies en betalingsregelingen die veel dealers aanbieden zijn tienduizenden energieslurpende auto’s vervangen door schonere exemplaren. We kunnen veel leren van de auto-industrie.

De fiscale stimuleringsregeling wordt waarschijnlijk per 1-1-2016 versoberd, omdat de overheid sinds 2007 zo’n 5 miljard euro aan inkomsten is misgelopen. Je zou ook kunnen zeggen dat er 5 miljard is geïnvesteerd in de verduurzaming van het wagenpark.

Vervangingsmarkt

Zelden is overheidsbeleid zo effectief gebleken. ‘Everyone wants to be good’ stelt Honda in haar verkoopbrochure van de hybride auto, maar wat is het ook prettig dat je als klant minder vaak hoeft te tanken! Mensen zijn werkelijk bereid om van auto en van gedrag te veranderen als duurzaam doen ook poen oplevert.

Het Nederlandse wagenpark bestaat uit 7,8 miljoen auto’s. Ons ‘huizenpark’ telt 7,5 miljoen woningen. Elk jaar worden er 0,5 miljoen nieuwe auto’s gekocht, bijna altijd ter vervanging van het oude exemplaar. In de bouw voegen we jaarlijks 0,04 miljoen - een kleine 40.000 woningen - toe aan het ‘huizenpark’. Voor een bescheiden deel gaat het dan om vervanging (10.000 - 15.000 woningen). Een groot verschil in dynamiek. Iedereen die om zich heen kijkt ziet talloze ‘occasions’ uit de jaren vijftig, zestig, zeventig en tachtig die echt toe zijn aan vervanging.

Groot denken, tempo maken

Recentelijk werd bekend dat er dit jaar nog ruim drie miljard euro beschikbaar is in het kader van de SDE+ regeling voor duurzame energie. De SDE+ regeling is bedoeld om meer duurzame energie op te wekken en was tot nu toe vooral gericht op grootschalige energieopwekking in windmolenparken. De EU wil dat in 2020 minstens 20% van de opgewekte energie uit duurzame bronnen komt. Ook zijn er nog miljarden te besteden uit de regionale energiefondsen. Het geld ligt op de plank, het probleem is dat de markt er niet bij kan.

Wat als we om te beginnen dat SDE+ geld nu eens gebruiken voor de verduurzaming van ons huizenpark? Een substantiële inruilpremie voor oude energieslurpende woningen kan het voor zittende bewoners aantrekkelijk maken deze in te ruilen voor een comfortabele nieuwe woning met duurzame energieopwekking.

De oude woning wordt uiteraard voor zeker 95% gerecycled. De nieuwe woning staat er binnen no time. Zo kunnen we een serieus begin maken met het opschalen van duurzame vervangende nieuwbouw, wijken opknappen en onze duurzaamheidsdoelstellingen bereiken. Groter denken, bestuurlijk lef tonen en tempo maken. Wij zijn er klaar voor.

Het gehele artikel kunt u hier downloaden

Agenda

 

   

28 november 2017,  start 17:00 uur,
Perscentrum Nieuwpoort, Den Haag.
          Bekijk de website 
           en schrijf u nu in!  

28 maart 2017, vond de
presentatie Bouwagenda plaats.
Kijk op de website voor meer informatie.

Nieuwsbrief


 Klik hier voor de laatste NVTB nieuwsbrief.

Meld u hier aan voor de NVTB nieuwsbrief. 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Twitter

Column

Industrieel bouwen

Industrieel bouwen

Je gaat het pas zien als je het doorhebt. In de woningbouw is een stille revolutie aan de gang: de productie verplaatst zich onmiskenbaar van de bouwplaats naar de fabriek. Seriematige woningbouw is nu bijna altijd conceptueel van aard, aanbieders werken steeds vaker om totaaloplossingen voor de klant te leveren. De manifeste aanhoudende (inhaal)vraag naar binnenstedelijke woonruimte zet bouwbedrijven aan de bouwtijd te bekorten. Duurzaamheidseisen en de vraag naar betaalbare variatie en keuzemogelijkheden stimuleren klantgericht en vraaggestuurd aanbod. Klantgericht industrieel bouwen komt nu echt van de grond in Nederland.

Lees meer...