Smaller Default Larger

Tijd = Geld

Voordenken en écht samenwerken              

Bouwers van nu werken ook uit zichzelf aan verkorting van de levertijd. Er is een grote inhaalvraag naar nieuwe woningen. De nieuwe generatie van flexwerkers, singles, maar ook de ongeduldige babyboomers willen wonen in hun droomhuis. Op een nieuwe auto moet de klant zo’n 12 tot maximaal 20 weken wachten. Waarom duurt het in de woningbouw toch nog vaak driekwart jaar?

Het helpt dat steeds meer bouwbedrijven mede dankzij ‘lean’ steeds efficiënter, beter en goedkoper kunnen bouwen. Voordenken met hulp van BIM, een conceptuele aanpak, meer prefabricage en samenwerken met vaste partners maakt dat bouwen steeds sneller kan. Eind jaren negentig en in de eerste jaren van de 21ste eeuw maakte HBG (later BAM) grote vorderingen met het TNO-project halftime, waarbij de toen normale bouwtijd van rijtjeswoningen meer dan gehalveerd werd van 120 naar 45 werkbare dagen. Koplopers bouwen nu woningen in 1-6 weken en een toenemend aantal bedrijven bouwt binnen drie, vier maanden. De algemene bouwplaatskosten, materieelkosten, schade door diefstal en risico’s nemen navenant af, terwijl de kwaliteit omhoog gaat. De bouw krijgt daarbij steeds meer industriële trekjes: er wordt verticaal gebouwd in batches van bijvoorbeeld vijf woningen die helemaal worden afgebouwd, waardoor men goed kan inspelen op de marktvraag en economische omstandigheden.

Volker Wessels kan met Morgen Wonen bouwen binnen een week, als het moet in een dag, Ballast Nedam bouwt haar IQ-woningen af in zes weken. Ook bedrijven als Trebbe en VORM werken aan kortere levertijden van hun conceptwoning. De klant weet nog nauwelijks dat het kan: een woning binnen zes weken.

Vervangen
Door de hoge bouwsnelheid en de korte levertijd wordt vervangen een steeds aantrekkelijkere optie voor woningcorporaties, gemeenten en particulieren. In het buitengebied is het heel normaal dat een kavel met een huis(je) wordt gekocht en dat er een nieuw huis met modern comfort voor wordt teruggebouwd. Oude scholen worden nu al binnen de periode van een zomervakantie vervangen door een nieuwe en ook in de infra heeft men ontdekt dat rotondes binnen 9 weken kunnen worden gerealiseerd in plaats van 9 maanden. Tijd is hier ook de sleutel tot beperking van overlast. Een korte bouwtijd is prachtig, het bekorten van de aanloop tot een bouwproject is ook een uitdaging, maar het is natuurlijk al een grote sprong voorwaarts als we niet langer op elke locatie een nieuw prototype gaan ontwikkelen.

Een korte levertijd geeft een belangrijke voorsprong op de concurrentie. Uw klant kan eerder wonen in het huis van zijn dromen. Dat droomhuis is haalbaar en betaalbaar dankzij de korte bouwtijd. Een korte time-to-market levert weer nieuwe klanten op. Tijd = Geld. Wanneer krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis?

Peter Fraanje, directeur Nederlands Verbond Toelevering Bouw

Reageren? E  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agenda

 

   

27 november 2018, start 17:00 uur, 
Perscentrum Nieuwpoort, Den Haag.
          Bezoek de website 
           en schrijf u in!  

Nieuwsbrief


 Klik hier voor de laatste NVTB nieuwsbrief.

Meld u hier aan voor de NVTB nieuwsbrief. 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

CE in een Circulaire Economie

In een circulaire economie wordt niets weggegooid: bij sloop vrijkomende bouwproducten worden hergebruikt of zijn grondstof voor nieuwe. Dit ideaal leidt tot nieuw denken, anders doen maar plaatst ook bestaande regels in een ander daglicht. Neem de CE-markering van bouwproducten. Nieuwe en gebruikte verdienen daarin gelijkwaardig behandelt.

CE (Conformité Européenne) is in de basis bedoeld voor nieuwe producten, communiceert dat deze voldoen aan Europese eisen en daarom binnen de EU vrij verhandeld mogen worden. Bouwproducten zijn vaak geen eindproduct, zodat de Europese wetgever hiervoor een rechtstreeks werkende Europese CE-verordening opstelde (CPR). Deze zet focus op de (technische) prestaties die essentieel zijn om met dat bouwproduct een veilig en gezond gebouw te maken. Welke prestatie dat concreet zijn, en hoe daarop moet worden getoetst, wordt bepaald door de betreffende Europees geharmoniseerde productnorm. Na toetsing mag het bouwproduct in het handelsverkeer worden gebracht, mits blijvend vergezeld van het CE logo en bijhorende Prestatieverklaring. Nagedacht wordt nog hoe en welke milieurelevante productinformatie bij dit strak ingeregelde CE-stelsel kan worden betrokken.

Lees meer...