Smaller Default Larger

Sint Maarten

Ruim een maand na de allesverwoestende orkanen Irma en Maria maken eilandbewoners op Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten de balans op. Er zijn torenhoge herstelkosten wat de vraag oproept wie deze bovenwindse eilanden wederopbouwsteun biedt.

Saba, Sint Eustatius en Bonaire zijn deel van het staatsbestel van Nederland en staatsrechtelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld gemeenten. Zij kunnen dus onvoorwaardelijk rekenen op Nederlandse steun.

Voor Sint Maarten is dat anders. Sinds 10-10-10 is het een zelfstandig land binnen het Koninkrijk der Nederlanden zoals Aruba, Curaçao en Nederland dat ook zijn. Het Nederlanderschap en defensie zijn gemeenschappelijk, maar bijv. verkiezingen, munt en rechtspraak zijn eigen. Sint Maarten heeft binnen het Koninkrijksstatuut dus een principieel andere positie dan Saba en Sint Eustatius en ook anders dan  het aanliggende Saint Martin. Dit is als departement staatsrechtelijk onderdeel van Frankrijk en behoort geheel tot de EU.

De bijzondere band van Nederland met Sint Maarten binnen het Koninkrijk was wel reden om het in 2010 te associëren met de Europese Unie. Dat is geregeld met het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (VWEU). Doel daarvan is het bevorderen van de economische en sociale ontwikkeling van de geassocieerde landen, het bevestigen van hun Europese verbondenheid en het dienen van de economische, sociale en culturele ontwikkeling van de inwoners.

Sint Maarten maakt dus geen deel uit van de Europese Unie, hoeft ook niet te voldoen aan Europese regels, maar is wel geassocieerd. Het komt daardoor reeds in aanmerking voor bepaalde Europese studiefondsen en EU brede samenwerkingsovereenkomsten. Het is dan een kleine maar politieke stap om Sint Maarten ook Europese steunmaatregelen te bieden, zoals Saint Martin ook onvoorwaardelijk kan rekenen op steun van de Europese Unie.

Het is in dat geval wel verdedigbaar dat de nieuwe Europees gefinancierde gebouwen dan ook direct dienen te voldoen aan Europese klimaatregels zoals op het gebied van de energieprestatie van gebouwen (EPBD, 2002/91/EC). Daarbinnen mag rekening worden gehouden met de klimatologische en plaatselijke omstandigheden en met de kosteneffectiviteit, dus maatwerk is mogelijk. Een prima kader om Sint Maarten duurzaam te wederopbouwen!

Ewald van Hal is bestuurslid van NVTB

Agenda

 

   

10 april 2018, start 17:00 uur, 
Perscentrum Nieuwpoort, Den Haag.
          Bekijk de website 
           en schrijf u nu in!  

Nieuwsbrief


 Klik hier voor de laatste NVTB nieuwsbrief.

Meld u hier aan voor de NVTB nieuwsbrief. 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

Warmterecht of warmteplicht

Het staat in het Regeerakkoord 2017 - 2021 te lezen: 'De aansluitplicht van gas wordt vervangen door een warmterecht, waarmee eindgebruikers aanspraak kunnen maken op een aansluiting op een (verzwaard) elektriciteitsnet of een warmtenet'. Zo staat het er, maar wordt bedoeld wat er staat?

Toen Nederlands aardgas nog onverdacht gewonnen en verbruikt kon worden was het logisch deze energiebron voor verwarmingdoeleinden te benutten. Transport en levering was een staatstaak. Dat veranderde toen eind jaren negentig werd gekozen voor privatisering. In een vrije energiemarkt, zo werd verwacht, zouden kritische afnemers de beste, goedkoopste en schoonste energie afdwingen. De Gaswet kwam, nutsbedrijven werden privaat en kleine verbruikers kregen keuzevrijheid onder waarborg van een gasvoorziening: netbeheerders dienen iedereen die dat verzoekt te voorzien van een gasaansluiting (art. 10 lid 6 Gaswet). Het gasrecht van de kleinverbruiker werd geborgd door een wettelijke gasplicht voor de netbeheerder.

Lees meer...