Smaller Default Larger

Warmterecht of warmteplicht

Het staat in het Regeerakkoord 2017 - 2021 te lezen: 'De aansluitplicht van gas wordt vervangen door een warmterecht, waarmee eindgebruikers aanspraak kunnen maken op een aansluiting op een (verzwaard) elektriciteitsnet of een warmtenet'. Zo staat het er, maar wordt bedoeld wat er staat?

Toen Nederlands aardgas nog onverdacht gewonnen en verbruikt kon worden was het logisch deze energiebron voor verwarmingdoeleinden te benutten. Transport en levering was een staatstaak. Dat veranderde toen eind jaren negentig werd gekozen voor privatisering. In een vrije energiemarkt, zo werd verwacht, zouden kritische afnemers de beste, goedkoopste en schoonste energie afdwingen. De Gaswet kwam, nutsbedrijven werden privaat en kleine verbruikers kregen keuzevrijheid onder waarborg van een gasvoorziening: netbeheerders dienen iedereen die dat verzoekt te voorzien van een gasaansluiting (art. 10 lid 6 Gaswet). Het gasrecht van de kleinverbruiker werd geborgd door een wettelijke gasplicht voor de netbeheerder.

Tijden veranderen en er is urgentie tot energietransitie. Dat dwingt tot beperking van de warmtevraag en tot gebruik van andere energiebronnen voor warmtevoorziening. Aangemoedigd door de Kamerleden Van Tongeren en Vos (motie 34.550 XIII nr. 54) bevat de Energieagenda 2016 daarom het voornemen om de gasplicht voor netbeheerders te vervangen door een warmterecht voor gebouweigenaren. Essentie is dat aan de warmtebehoefte volledig wordt voldaan via collectieve warmtelevering of elektrische warmtenetten. Een complexe operatie die een integraal juridisch kader vergt vanwege de noodzakelijke ingrepen in de bestaande energie-infrastructuur (elektriciteit, gas, warmte).

Als eerste stap daartoe besloot de Tweede Kamer begin maart tot wijziging van de Warmtewet. Deze wijziging omvat allereerst aanpassing van de reikwijdte daarvan als opmaat naar een techniekneutrale, collectieve warmtelevering. Praktisch betekent dat een individuele warmteplicht, omdat iedere alternatieve keuze vervalt. Daarnaast moet de wijziging ook nadrukkelijk voorzien in een groter vertrouwen van de kleine afnemers in een betrouwbare, veilige en betaalbare warmtelevering. Uit een beleidsevaluatie in 2015 blijkt namelijk dat daarin nog heel veel is te verbeteren. Het beleidsmatig voorspiegelen van een keuzeloos juridisch recht helpt dan niet echt. Wie zegt de gasplicht te verruilen voor een warmterecht kan van een koude kermis thuiskomen!

Ewald van Hal is bestuurslid van NVTB

Agenda

 

   

Dinsdag 9 juni stond de volgende editie van Bouwpoort gepland. Vanwege de omstandigheden rondom het coronavirus is besloten deze Bouwpoort niet door te laten gaan. Afhankelijk van de maatregelen proberen wij Bouwpoort in het najaar alsnog te laten plaatsvinden. Wij houden u via onze nieuwsbrief en deze website op de hoogte. 
    


 
 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

Ne bis in idem in het klimaatbeleid

Eind mei eindigde de internet-consultatie over het Wetsvoorstel CO2-heffing. Deze voorziet in een heffing op de CO2-uitstoot door 284 industriële bedrijven waaronder die voor bouwmateriaal. De nationale heffing moet bedrijven prikkelen tot verduurzaming en komt naast een Europees emissiehandelssysteem met eenzelfde doel en identieke grondslag: de CO2-uitstoot. Is het redelijk om hetzelfde milieufeit dubbel te belasten?

Lees meer...

Sprookje over behoorlijk bestuur

 



Er was eens een Natura2000 Beheerplan, een ruimtelijk planfiguur voor gebiedsgericht (natuur-)beleid. Over dit beheerplan werd al sinds 2008 héééél goed nagedacht door belanghebbenden en provincieambtenaren samen. 

Lees meer...