Smaller Default Larger

Warmterecht of warmteplicht

Het staat in het Regeerakkoord 2017 - 2021 te lezen: 'De aansluitplicht van gas wordt vervangen door een warmterecht, waarmee eindgebruikers aanspraak kunnen maken op een aansluiting op een (verzwaard) elektriciteitsnet of een warmtenet'. Zo staat het er, maar wordt bedoeld wat er staat?

Toen Nederlands aardgas nog onverdacht gewonnen en verbruikt kon worden was het logisch deze energiebron voor verwarmingdoeleinden te benutten. Transport en levering was een staatstaak. Dat veranderde toen eind jaren negentig werd gekozen voor privatisering. In een vrije energiemarkt, zo werd verwacht, zouden kritische afnemers de beste, goedkoopste en schoonste energie afdwingen. De Gaswet kwam, nutsbedrijven werden privaat en kleine verbruikers kregen keuzevrijheid onder waarborg van een gasvoorziening: netbeheerders dienen iedereen die dat verzoekt te voorzien van een gasaansluiting (art. 10 lid 6 Gaswet). Het gasrecht van de kleinverbruiker werd geborgd door een wettelijke gasplicht voor de netbeheerder.

Lees meer...

Juristen helpen circulaire bouweconomie


Recent verscheen de Transitieagenda Bouw. Doel is het aanjagen van een circulaire bouweconomie. Daarin hebben ketenspelers nieuwe functies en andere verdienmodellen.

Neem de fabrikant die niet langer een liftinstallatie, gevel of lamp levert, maar alleen het tijdelijke gebruik daarvan. De fabrikant dus die als dienstverlener eigenaar van het product blijft en daarmee verantwoordelijk is voor de gehele levenscyclus daarvan. Het is haalbaar, maar de technische, economische en juridische uitwerking is nog een hele opgave.

Lees meer...

VVE helpt energietransitie

De overschakeling naar energieneutrale, gasvrije gebouwen is een van de grootste uitdagingen van dit moment. Met vormen van gebouwgebonden financiering moet investeren in kansrijke besparingsopties financieel aantrekkelijker worden, aldus het regeerakkoord. Een nieuwe wet biedt inspiratie voor de gehele particuliere koopsector. Het betreft een wijziging van het Burgerlijk Wetboek door de Wet verbetering functioneren VVE's.

Met ingang van 1 januari 2018 moeten VVE's voortaan jaarlijks voldoende geld reserveren voor onderhoud van hun gebouwen. Deze wettelijke plicht bestond al sinds 2008, maar zonder minimumbedrag. Ten onrechte zo blijkt, want goed onderhoud mag dan goed zijn voor het woongenot, voor de waarde van de flat en dus voor de verkoopprijs van het appartementsrecht, deze argumenten blijken voor VVE's onvoldoende motief om feitelijk voldoende geld voor onderhoud te reserveren.

Lees meer...

Agenda

 

   

Dinsdag 9 juni stond de volgende editie van Bouwpoort gepland. Vanwege de omstandigheden rondom het coronavirus is besloten deze Bouwpoort niet door te laten gaan. Afhankelijk van de maatregelen proberen wij Bouwpoort in het najaar alsnog te laten plaatsvinden. Wij houden u via onze nieuwsbrief en deze website op de hoogte. 
    


 
 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

Ne bis in idem in het klimaatbeleid

Eind mei eindigde de internet-consultatie over het Wetsvoorstel CO2-heffing. Deze voorziet in een heffing op de CO2-uitstoot door 284 industriële bedrijven waaronder die voor bouwmateriaal. De nationale heffing moet bedrijven prikkelen tot verduurzaming en komt naast een Europees emissiehandelssysteem met eenzelfde doel en identieke grondslag: de CO2-uitstoot. Is het redelijk om hetzelfde milieufeit dubbel te belasten?

Lees meer...

Sprookje over behoorlijk bestuur

 



Er was eens een Natura2000 Beheerplan, een ruimtelijk planfiguur voor gebiedsgericht (natuur-)beleid. Over dit beheerplan werd al sinds 2008 héééél goed nagedacht door belanghebbenden en provincieambtenaren samen. 

Lees meer...