Smaller Default Larger

Gebouwgebonden financiering


Het Kabinet Rutte III wil nieuwe woningen vanaf 2021 niet langer met aardgas verwarmen. Een warmterecht moet de aansluitplicht op gas vervangen. Verder dienen alle zes miljoen bestaande woningen in 2050 gasvrij te zijn, of aardgasloos, of gasloos (het Regeerakkoord is niet woordvast).

Deze energietransitie gebouwde omgeving heiligt vele middelen. Het Regeerakkoord noemt alvast het verhogen van de 1e schijf energiebelasting gas, het beperken van de belastingvermindering energiebelasting en het in 2020 'moderniseren' van de salderingsregeling. Er zijn echter baanbrekende innovaties nodig om vooral de particuliere woningeigenaar grootschalig geïnteresseerd te krijgen in ingrijpende maatregelen om diens energieverbruik te verminderen of te veranderen.

Lees meer...

Roerend of onroerend?


Tijdens een recente Round Table over conceptueel bouwen, een initiatief van DuurzaamGebouwd, spiegelden de deelnemers over topics voor de bouwmaterialenindustrie. Een van de stellingen was ''onroerend wordt roerend''. Bedoeld werd de prefab woning die na tijdelijk gebruik prima elders opnieuw kan worden gebruikt. Dat roept de vraag op wanneer juridisch iets roerend of onroerend is?

Het Burgerlijk Wetboek is hierover duidelijk. Roerend zijn alle zaken die niet onroerend zijn. De wetgever omschrijft als onroerend de grond, nog niet gewonnen delfstoffen, vaste beplanting en (natuurlijk!) gebouwen en werken. Dat zijn objecten die duurzaam met de grond zijn verbonden, zowel rechtstreeks als door verbinding met andere gebouwen of werken.

Lees meer...

Sint Maarten


Ruim een maand na de allesverwoestende orkanen Irma en Maria maken eilandbewoners op Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten de balans op. Er zijn torenhoge herstelkosten wat de vraag oproept wie deze bovenwindse eilanden wederopbouwsteun biedt.

Saba, Sint Eustatius en Bonaire zijn deel van het staatsbestel van Nederland en staatsrechtelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld gemeenten. Zij kunnen dus onvoorwaardelijk rekenen op Nederlandse steun.

Lees meer...

Agenda

 

   

10 april 2018, start 17:00 uur, 
Perscentrum Nieuwpoort, Den Haag.
          Bekijk de website 
           en schrijf u nu in!  

Nieuwsbrief


 Klik hier voor de laatste NVTB nieuwsbrief.

Meld u hier aan voor de NVTB nieuwsbrief. 

NVTB & LinkedIn

 

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

 

Column bestuurslid Ewald van Hal

Warmterecht of warmteplicht

Het staat in het Regeerakkoord 2017 - 2021 te lezen: 'De aansluitplicht van gas wordt vervangen door een warmterecht, waarmee eindgebruikers aanspraak kunnen maken op een aansluiting op een (verzwaard) elektriciteitsnet of een warmtenet'. Zo staat het er, maar wordt bedoeld wat er staat?

Toen Nederlands aardgas nog onverdacht gewonnen en verbruikt kon worden was het logisch deze energiebron voor verwarmingdoeleinden te benutten. Transport en levering was een staatstaak. Dat veranderde toen eind jaren negentig werd gekozen voor privatisering. In een vrije energiemarkt, zo werd verwacht, zouden kritische afnemers de beste, goedkoopste en schoonste energie afdwingen. De Gaswet kwam, nutsbedrijven werden privaat en kleine verbruikers kregen keuzevrijheid onder waarborg van een gasvoorziening: netbeheerders dienen iedereen die dat verzoekt te voorzien van een gasaansluiting (art. 10 lid 6 Gaswet). Het gasrecht van de kleinverbruiker werd geborgd door een wettelijke gasplicht voor de netbeheerder.

Lees meer...