Smaller Default Larger

PERSBERICHT  -  20 februari 2019

Circulariteit ten dienste van duurzaamheid

Begin februari heeft de ministerraad ingestemd met het uitvoeringsprogramma circulaire economie. Met dit uitvoeringsprogramma geven het kabinet en de deelnemende partijen aan het grondstoffenakkoord vorm aan de transitieagenda’s naar een circulaire economie. De transitieagenda Circulaire bouweconomie beschrijft de strategie om tot een circulaire bouweconomie te komen in 2050 en bevat de agenda voor de periode 2018-2023. De Nederlandse Vereniging Toeleverende Bouwmaterialenindustrie (NVTB) onderschrijft het grondstoffenakkoord, de transitieagenda Circulaire bouweconomie, en het uitvoeringsprogramma voor het onderdeel circulaire bouweconomie, waar door de NVTB ook actief aan is bijgedragen. In het uitvoeringsprogramma constateert de NVTB een onjuistheid.

In het uitvoeringsprogramma staat namelijk een (tussen)doel dat niet in een van deze documenten en plannen geformuleerd staat: “De ambitie van het kabinet is om samen met maatschappelijke partners in 2030 een (tussen)doel te realiseren van 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen). De indruk wordt gewekt dat alle betrokken partijen deze ambitie letterlijk onderschrijven.
De NVTB heeft echter al eerder aangegeven dat deze reductie van primaire grondstoffen in absolute percentages niet dienstbaar is aan de duurzaamheidsdoelen, daar noch de milieu impact van bepaalde ruimschoots in de natuur voorkomende primaire materialen hier aanleiding toe geeft, noch de alternatieven voor bepaalde primaire grondstoffen voorhanden zijn. In gevallen waar dit wel zo is, is de duurzaamheid minder gebaat bij deze alternatieven dan bij een verstandige toepassing van primaire grondstoffen in een gesloten cirkel.

De transitieagenda Circulaire bouweconomie formuleert dat het doel van de transitie is: ”Om klimaatverandering en verdere belasting van de aarde tegen te gaan”. NVTB onderschrijft het belang van deze doelstelling. Niels Ruijter, directeur NVTB zegt hierover: “De bouwsector zoekt voortdurend naar manieren en innovaties die bijdragen aan een vermindering van de integrale milieubelasting en ziet circulariteit als een middel om dit te bereiken. De sector is wat betreft hergebruik van het vrijkomende bouw & sloopafval een van de meest circulaire sectoren in Nederland (https://www.clo.nl/indicatoren/nl0147-bouw--en-sloopafval)  Voor de NVTB staat dan ook het meetbaar maken van de integrale milieubelasting van bouwwerken voorop.”

Dinsdag 3 december was er weer een nieuwe editie van
Bouwpoort in Nieuwspoort in Den Haag. Tijdens de druk-
bezochte bijeenkomst zijn sprekers en deelnemers, onder
leiding van dagvoorzitter Marnix Norder, in gesprek gegaan
over versnellen en opschalen in de bouwsector.

NVTB & LinkedIn

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

Column bestuurslid Ewald van Hal

Het recht om uit te dagen

Het is de eerste volle werkweek van een nieuw jaar, de tijd van nieuwjaarsrecepties met nieuwjaarstoespraken. Er wordt gedronken op vertrouwen in de toekomst en de stevige uitdagingen in het verschiet. Het wetsvoorstel om uit te mogen dagen geeft daaraan onverwacht perspectief.

Land in de knel

Het is een dikke week na de stikstofbrief van het Kabinet. Geen deugdelijk juridisch raamwerk om de stikstofcrisis finaal op te lossen. Wel alvast drie maatregelen die ‘stikstofruimte’ opleveren: snelheidsverlaging, voermaatregelen en een saneringsregeling varkenshouderij. Zijn deze maatregelen passend en houdbaar binnen de Vogel- (soorten) en Habitat (leefgebieden)richtlijn, basis voor het nationale Natura2000 natuurbeleid?