Smaller Default Larger

PERSBERICHT  -  20 februari 2019

Circulariteit ten dienste van duurzaamheid

Begin februari heeft de ministerraad ingestemd met het uitvoeringsprogramma circulaire economie. Met dit uitvoeringsprogramma geven het kabinet en de deelnemende partijen aan het grondstoffenakkoord vorm aan de transitieagenda’s naar een circulaire economie. De transitieagenda Circulaire bouweconomie beschrijft de strategie om tot een circulaire bouweconomie te komen in 2050 en bevat de agenda voor de periode 2018-2023. De Nederlandse Vereniging Toeleverende Bouwmaterialenindustrie (NVTB) onderschrijft het grondstoffenakkoord, de transitieagenda Circulaire bouweconomie, en het uitvoeringsprogramma voor het onderdeel circulaire bouweconomie, waar door de NVTB ook actief aan is bijgedragen. In het uitvoeringsprogramma constateert de NVTB een onjuistheid.

In het uitvoeringsprogramma staat namelijk een (tussen)doel dat niet in een van deze documenten en plannen geformuleerd staat: “De ambitie van het kabinet is om samen met maatschappelijke partners in 2030 een (tussen)doel te realiseren van 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen). De indruk wordt gewekt dat alle betrokken partijen deze ambitie letterlijk onderschrijven.
De NVTB heeft echter al eerder aangegeven dat deze reductie van primaire grondstoffen in absolute percentages niet dienstbaar is aan de duurzaamheidsdoelen, daar noch de milieu impact van bepaalde ruimschoots in de natuur voorkomende primaire materialen hier aanleiding toe geeft, noch de alternatieven voor bepaalde primaire grondstoffen voorhanden zijn. In gevallen waar dit wel zo is, is de duurzaamheid minder gebaat bij deze alternatieven dan bij een verstandige toepassing van primaire grondstoffen in een gesloten cirkel.

De transitieagenda Circulaire bouweconomie formuleert dat het doel van de transitie is: ”Om klimaatverandering en verdere belasting van de aarde tegen te gaan”. NVTB onderschrijft het belang van deze doelstelling. Niels Ruijter, directeur NVTB zegt hierover: “De bouwsector zoekt voortdurend naar manieren en innovaties die bijdragen aan een vermindering van de integrale milieubelasting en ziet circulariteit als een middel om dit te bereiken. De sector is wat betreft hergebruik van het vrijkomende bouw & sloopafval een van de meest circulaire sectoren in Nederland (https://www.clo.nl/indicatoren/nl0147-bouw--en-sloopafval)  Voor de NVTB staat dan ook het meetbaar maken van de integrale milieubelasting van bouwwerken voorop.”

De datum voor de volgende Bouwpoort is nog niet bekend.
Kijk op www.bouwpoort.org voor actuele informatie.

Klik hier voor de laatste NVTB nieuwsbrief.

Meld u hier aan voor de NVTB nieuwsbrief.

NVTB & LinkedIn

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

Column bestuurslid Ewald van Hal

Veranderend klimaat voor procederen over klimaatschade

Start de recente dagvaarding van Shell wegens klimaatschade een nieuwe trend? Daarin worden niet alleen overheden maar ook individuele fabrikanten voor de rechter ter verantwoording geroepen. Het dagvaarden van een multinational voor klimaatschade is uit juridisch optiek dan vrij uitdagend!

Tegelgesteggel

Een dapper zaadje in Den Haag wortelt tussen straatgevel en stoeptegel. Het weet zich op te werken tot een vleugelnootboompje in de dop. Een bezorgde burgeres, vertederd door zoveel levenslust, verwijdert een stoeptegeltje. Het boompje krijgt zo meer water en ruimte. De buurvrouw ervaart hiervan hinder en wendt zich verontwaardigd tot de gemeente. Deze herkent direct een overtreding van de APV, eist onder dwangsom herstel in de oude toestand en legt bovendien een geldboete op. Poeh, kan dat anders?