Smaller Default Larger

NVTB reactie op BENG 2020

Tot 2 maart loopt er een internetconsultatie voor het Besluit houdende wijziging van het Bouwbesluit 2012 inzake bijna energie-neutrale nieuwbouw.

NVTB reageert op een factor die gebruikt wordt voor het energetisch rendement van elektriciteitsopwekking. Deze houdt verband met de hoeveelheid CO2 emissie ten gevolge van elektriciteitsopwekking. De factor is niet realistisch waardoor er minder CO2 lijkt te worden uitgestoten dan in werkelijkheid het geval is. Als de factor blijft zoals voorgesteld en opgenomen wordt in software om de prestaties van gebouwen te berekenen, geeft deze een verkeerd beeld. In de automobielsector had men software waardoor emissies anders werden weergegeven dan deze werkelijk waren. Er is, wat NVTB betreft, geen behoefte aan sjoemel-software in de Nederlandse bouwsector. NVTB vindt dat BENG 2020 een zo goed mogelijke weergave moet zijn van de werkelijkheid.

De datum voor de volgende Bouwpoort is bekend!
Noteer 3 december 2019 vanaf 17.00 uur alvast in uw agenda.

Kijk op www.bouwpoort.org voor actuele informatie.

NVTB & LinkedIn

De LinkedIn-groep van NVTB telt inmiddels meer dan 700 leden. Bent u al lid van de groep? Denk en discussieer met ons mee over actuele zaken.

U kunt zich hier voor de LinkedIn-groep aanmelden.

Column bestuurslid Ewald van Hal

Recht om te wonen

Vrijdag 13 september: Bouwend Nederland-voorzitter Verhagen roept via het Financieel Dagblad het Kabinet op om de regie op woningbouw te grijpen. ‘Er is woningnood en wonen is een grondrecht, het staat in de Grondwet’. Is van dit punt een hard punt te maken?

Toelatingsorganisatie of Bouwautoriteit?

Als alles goed gaat treedt in 2021 de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) in werking. Deze introduceert een privaat stelsel van kwaliteitsborging. Nou ja privaat, het stelsel kent een strak ingeregeld publiekrechtelijk kader waarin de nieuwe Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (Tkb) een sleutelrol vervult. Krijgt de bouwsector een Bouwautoriteit?